Bahamas drengetur 2020

Afgang Fredag d 17 januar kl.07:00 med   BA0811
tænker vi mødes i lufthavnen kl. 04:30, så kan vi lige nå en kop-tår-morgenkaffe i Carslberg loungen, de åbner allerede kl. 05

vi flyver til London, og har 1½ time til at finde fly BA0253 til Nassau.
vi sparer en hel feriedag på at flyve "direkte" til Bahamas, billetterne er så en del dyrere, men tid er penge!
Vi lander i Nassau 14:30, og forventer at kunne komme til Langeland samme eftermiddag

Alt dette var planen, MEN... allerede i lufthavnen starter balladen, vi er der kl 05, efter Birgit og jeg har samlet Claus og Rene op, de automatiske indtjekningsskranker
kan så ikke oversætte Jørgensen til Jorgensen fra Claus's pas, så vi bliver nød til at stå i en lang og langsom kø for at chekke ind, det tager over en time!
så det med at få lidt morgenmad i loungen bliver ikke til noget, hurtigt op og købe lidt toldfrie smøger og gennem paskontrollen, hvor den automatiske paskontrol er lukket !! og så ud til gaten
vi når lige at få en bajer, som vi også købte i den toldfrie, det er trods alt billigere end de lokale vandhuller, men absolut ikke specielt toldfri-billigt :-(
nå ind i 1. fly til London, hvor vi sidder lidt spredt

så vi får lige en time eller 1½ på øjet alle sammen

I London kommer vi til tiden, og tror vi kan gå til gaten og tage den sidste bajer i den 6-pack vi købte i CPH...  Men der må ikke indtages væsker gennem sikkerhedskontrollen siger den flinke
pige ved indgangen til sikkerhedsområdet, så vi må drikke den inden vi går igennem.. Livet er hårdt og brutalt !

Sikkerhedskontrollen i London er så ret hysterisk, og både Claus og jeg må vente på at vores håndbagage skal dobbelt checkes for farlige væsker og lign, så det tager også lige 20-30 min ekstra
Tid som vi absolut ikke har, da vi kun har 1½ time mellem fly'ene....
vi når det dog, selvom vi skal med et tog til gate C61... men også kun lige..

i flyet er der super betjening, drinks og mad kommer flyvende under hele turen, men de 9 timers flyve tur er alligevel ret lang, da underholdningssystemet er fra 1990 eller ældre = virker ikke
det med at kunne se hvor langt vi er på et kort, virker ikke, radio/musik virker ikke, filmene er model Pretty Woman typen, altså fra før farvefilmen-agtigt, så det er ret trist
men trods det, kommer vi til tiden til Nassau, hvor vi kommer gennem sikkerhedskontrollen og får hentet kufferten med Gl.Dansk uden problemer :-)

Ud i den friske luft i Nassau, hvor det lige har regnet, men der er 24-25 grader.. det er ikke så dårligt endda :-)

vi finder en taxa, eller han finder os, Vi har købt en stribe øl i lufthavnen som vi smider i bagagerumme selvom chauførren siger vi skal tage den ind i bilen  " It's vacationtime, be happy"
Den var ikke gået andre steder :-)
vi kører til Jet Aviation, hvor Joel venter på os, for at flyve os til Long Island, det tog lidt tid at komme gennem immigrationen, så vi går nærmest direkte ud i flyet :-)
vi skal dog liige vente på andre fly, pga det regnvejr som var tidligere var der åbentbart opbygget lidt kø i fly, så vi venter 30-40 min før vi kommer i luften
jeg har fået låst mit simkort, så kan ikke kommunikere med Michael med mindre jeg er på wifi, så kan ikke skrive til ham, at vi er forsinket...

så da vi kommer frem, har han og Sandy stået og ventet på os i 40 min... det var ikke så heldigt, men sådan går det jo nogen gange..
vi kører hjem og pakker ud, det er Sandy's sidste dag på Long Island, så vi skal ned til Tiny's Hurricane Bar for at sige farvel og have aftensmad, hvor Cap også kommer forbi
så vi får hilst på alle de kendte, Tyrrone, Jason og et par andre, som jeg lige nu har glemt :-) Men super hyggeligt
Vi kommer hjem ved 22-tiden, og efter en pilsner går vi til ro, imorgen skal Sandy med flyveren hjem.

Lørdag morgen, jeg har været vågen 4-5 gange i løbet af natten, og ved 6-tiden står jeg op og går i bad, så vi kan få kørt Sandy til lufthavnen... sidder nu og får en enkelt
Gl.dansk med Michael og opdaterer hjemmesiden her, vi er klar, og solen er på vej op

Vi fik kørt Sandy til lufthavnen, hun skal lige hjem og arbejde, ikke så sjovt at rejse til Rochester, der er 22 graders frost der, så det er lidt af en omvæltning !

Vi finder en ny smutvej hjem fra lufthavnen, vejen ned til lufthavnen er ret dårlig for at sige det mildt, så en lidt smadret genvej ud til hovedvejen er alligevel bedre
end den normale vej !
Vi får lige en gang morgenmad, Carsten er på vej fra Minneapolis, vi regner med at han er her ved 15-tiden, så om vi når et dyp i vandet eller et spil terninger ved vi ikke endnu..

Nabo'en har naturligvis lige et lille fly stående..

hyggesnak på verandaen

vi kører lige forbi købmanden og køber lidt fornødigheder inden vi kører mod lufthavnen( det er det lyseblå hus..) og så lige en drink på Sou'Side:

vi bestiller kylling hos en af de lokale, som viser mig en af de krabber som han også sælger:-)
Kyllingerne er fantastiske, så vi bestiller også nogen til imorgen, som vi skal have med på bådturen vi har planlagt til mandag, da vejret skulle være perfekt til en lang tur på havet.

så vi det er timet perfekt, vi er der 5 min inden Carsten lander. vi kører hjem og slapper lidt af med lidt røverhistorier og kyllingerne som aftensmad, inden vi kører ned til Letta
den tidligere kok hos Tiny's, som holder noget fødselsdags tam-tam.. vi bliver en anelse fjollede, men det er alle, så vi stikker ikke ud fra mængden :-) :-)
Carsten har lidt rejsetræthed, så det bliver heldigvis ikke nogen midnatsforestilling. Vi glæder os over at ha' taget turen fra London direkte til Nassau, for ellers var vi også først kommet idag
pga ventetid i Fort Lauterdale hvor vi "plejer" at flyve til og man derved ikke kan nå de sidste fly herud til.

Søndag morgen er nogen af os friske, og Michael og jeg får løbet en tur på stranden, denne gang kunne jeg holde til at løbe hele turen, på en lille times tid, selvom jeg ikke
har holdt det ved lige siden noember ! det var godt, håbe lidt at jeg kan komme igang igen når jeg kommer hjem..

Roger kommer idag, men da vejret er ret godt, tager vi en bådtur ( man skal ikke vente på godt vejr, for det skifter meget hurtigt hernede!)

Vi tager Nikko med, naboen's tossede hund, den har rumsteret under verandaen efter en mus eller krabbe i en time nu..

Det er aftalt at vi sejler når vejret passer, så Cap henter Roger i lufthavnen, og henter også de kyllinger vi bestilte igår og vi når at komme hjem inden de ankommer til huset,
så også det var timet & Tilrettelagt perfekt, vi sidder og snakker lidt, og Carol ( Udlejeren og nu ejeren..) kommer også forbi, aftensmaden tager vi hos Tiny's igen.

hjem og putte da det var blevet mørkt, Roger og jeg sover i det separate gæstehus, bare jeg nu ikke snorker for meget, men det gik vidst ok :-)
Roger var ikke gået over i stuen som sidst, men nu sov han også i den lille stue som hører til gæstehuset, hvor jeg sov oven på garagen/Hemsen som normalt.
stigen op til hemsen er så nærmest lodret, så man skal holde tungen lige når man skal i seng, og når man står op !

Nu er det mandag morgen, og vejret er perfekt til en dags-bådtur som forudset, næsten ingen vind så det skal nok blive godt, vi har jo allerede provianteret maden
planen er at sejle ud og se nogle grise som lever vildt... nå ja vildt og vildt, de er sat ud til turisterne, men de lever altså "af sig selv" så vi tager lidt kiks og ferskvand til dem.
Roger og René nyder lige udsigten her kl 7 om morgenen...

Jasson og Capt.Brad kommer også, og ved 10-tiden stikker vi ud, det er Jason der styrer, så det går væsentligt hurtigere end i går
vi får målt hastigheden til ca 35 mph, ret godt klaret med 8 mennesker + proviant !

Jason har hørt at man kan skyde en "genvej" gennem en af de lavvandet "kanaler" mellem øerne, men tidevandet var for lavt, og vi tager lige en lille skubbetur af båden i midten af ingenting,,,
vandet er vel 30-40 cm dybt, så intet under i at vi "gik på grund", det er heldigvis bare sand, så et lille skub eller 4, så kommer vi ud på lidt dybere vand

Da vi kommer frem til øen hvor grisene er, har der næsten lige været nogen, = de er mætte og ligger sikkert under en bust et-eller-andet sted og feder den !

men superflot natur, og vi benytter en af de opstillede borde til at spise kyllingerne.

alt den sol og jeg fik ikke taget en t-shirt med, så jeg får regningen, jeg er rød som en go' gammel dansk postkasse, og opgiver allerede ved 20-tiden og går til ro, en times tid efter kommer Roger ind,
Frygter lidt at jeg ikke kan sove pga solskoldningen, men det går fint,

En-eller-anden har RUND fødselsdag mens vi er på Langeland og det er idag, Roger hjælper med ballonerne, og efter en lille times tid er alle oppe
og Claus og mig siger ikke hvem....:-)

Vi kører lige til købmanden for at proviantere vand og tonic, da nogen har drukket altsammen, det tager lige en times tid, og lidt efter er vi på båden igen, vi sejler ud til Sandy Cay, og spiser frokost, aftensmaden er den 2kg Wahu roger har fanget, og taget med. dvs det bliver aftensmad nede hos Letta, som vi besøgte forleden, så kan hende og Carsten trylle lidt :-)
på vejen ud til Sandy Cay møder vi 4-5 delfiner som leger i vandet, og får lokket dem med i 2-3 min, det var ret fedt !
(tror de lige skulle sige hej til René)

vi mener vi har tid nok, til at vi også tager ud til et af de skibsvrag der ligger flere steder, så det får jeg også lige set iår.. vejrudsigten siger måske det bliver godt vejr lørdag/søndag, men
det kan hurtigt ændre sig igen, men hvis det bliver bådvejr igen, ligger der også et par flyvrag fra dengang der var narkobaroner herude, som vi kan sejle ud til..

vi er hjemme ved 15-tiden, så vi slapper lige lidt af, inden vi tager ned til Letta, har aftalt at hente Kendra kl 18, og mødes dernede kl 1830 med Capt Brad, Jason & Michelle
Vi hører at der er politikontrol ved Sou'Side-baren, så vi kører forsigtigt, alle bliver så stoppet for kørekorts check og forsikringspapirer
Den ene betjent siger så "Goodafternoon Mr. Nortung" og går videre til næste bil, mens Michael får checkket kørekortet,, forsikringen bliver der ikke gået så meget op i
da bilen er en udlejningsbil... altså en af Michael's egene biler.. og vi får lov til at køre videre.. her er reglerne som i USA mht drikkevarer i bilen : Forbudt !
men det bliver vidst ikke håndhævet meget, Købmanden bliver også stoppet på vej hjem, han drejer herefter ind på baren, henter en enkelt øl, åbner den, og sætter sig ud i bilen igen !

Her står Letta og lige hilser på os, inden hun går i køkkenet igen for at stege Rogers fisk, og så får vi ellers Coleslaw, ristede bananer, kartoffelsalat, baked beans, rødbeder og kartofelmos
så hvis nogen gik sulten fra bordet, var det deres egen skyld !

vi er de sidste der forlader Letta, tror den var omkring 22, aflevere Kendra og så hjem og lige small-talke lidt inden vi går til ro

Onsdag morgen, Vi skal køre Roger i lufthavnen 8:15, så vi er alle op kl 07 til morgenmad, vejret er skiftet kraftigt, vinden kommer ind fra nord, og er ret kraftig,
så der bliver ingen bådtur idag !

Michael og jeg får afleveret Roger pænt i lufthavnen, på vejen derop stikker han Michael $300 "Take the boys out tonight" :-)
så vi tænker at vi kører til Max's Conch bar og får frokost.
på vejen hjem fra lufthavnen, skal Michael lige ind forbi politiet for at forny hans opholdstilladelse, det er lidt kaos-agtigt, da betjenten er igang med en telefonsamtale med hans chef
på en telefon på højtaler, på et meget jamajkansk-engelsk sprog, kunne næsten ikke forstå hva han sagde, men noget med en silicone tube i venstre skuffe og nogle nøgler en skulle ha'
med ud... og så hvordan han skulle håndtere Michaels forespørgesel... i et lille bitte lokale med fliser på gulvet, to stålborde og et par billeder på væggen var der ikke meget til at tage støjen
men det ender med at Michael skal komme igen med nogle andre papirer, så vi kører bare hjem til rødderne..
vi er lidt på barhopping hos Sou Side, Letta's bar og Club Washington, sidste er der White Night på, noget med at alle tager ud og spiser/drikker på denne dag.
her er Letta's bar i dagslys...

VW'erne bag ved SouSide er ved at blive spist af naturen hernede, for et par år siden, kunne jeg stå ved siden af dem, og holde på taget.. det kan man ikke mere !

frokosten er på Max's Conc bar, og han får som sædvanligt et nyt Dannebro til udskiftning af det gamle godt slidte fra sidste år:

vi får også raflet lidt, det blæser en ½-Pelikan, så der er ingen sandfluer..

vi får pakket ballonerne ned, selvom det vidst stadig er fødselsdags-tid...
nogen er kommet over en datolinie, eller så gik der kuk i januar-tallene... eller så var det fordi at Roger også skulle være med til fejringen...
vi fester lidt med balloner og støvledans på terassen inden vi går til ro..

Torsdag morgen er vejret igen stille, håber lidt på en bådtur senere, Michael og jeg får løbet lidt, det er ret hårdt, da vinden igår har spist en del af stranden hvor der kun er sand
så vi synker 10-12 cm ned for hvert skridt på noget af strækningen... men det giver godt med en lille frisk tur i strandkanten.
nu er vi alle oppe, Claus skramler lidt æg, Carsten har lavet Bacon, og Michael tryller lidt med lidt brød..

vi sejler en tur, da vejret er forholdsvis godt, vi havner dog i et par regnbyger, som føles ret kolde... vi er jo varmet op til 25-26 grader..
Claus bliver dog hjemme med barns 1. sygedag da han er lidt sløj, nogen af os husker solcreme, og afsted det går!

vi er hjemme igen ved 15-tiden, vi har aftalt at vi kommer ned til Capt. og Claus, Michael og jeg kører i forvejen for at montere nye sikkerhedsseler i GT-Jeepen,
det burde ikke tage mere end 20-25 min... på vej derned ringer vi lige til ham, og sikrer os at han er hjemme... "Åhh er i på vej, skal vi mødes på Tiny's så" siger han...
En-eller-anden har så misforstået hvor, hvem og hvordan... arghh nå men vi kører ned til ham alligevel, de to seler tager jo ikke lang tid at montere...
Men dem har vi slet ikke tid til at montere, Capt. havde bestemt sig for at spise på Tiny's, selvom vi inviterede ham til Oksemørbrad, var han fast besluttet til at køre på Tiny's..
Vi aftaler at vi kommer tidligt imorgen så vi kan få monteret de forbandede seler :-)
han er stadig igang ( på 6. eller 7-år og istandsætte hans hus..) kan også godt se at der er sket lidt siden jeg var her sidst
Solcellerne der driver hans køleskab:

og så stormer det bare helt tyrretosset her på østsiden i forhold til vestsiden hvor vi bor, tror bølgerne er 2-2½ meter høje herovre !

vi kører hjemover og får en fantastisk hjemmeaftensmad, med oksemørbrad og god sovs

og efter lidt terningspil, går vi alle til ro..

Fredag morgen, vi får morgenmad, og kører ned til Capt kl 9.. får skiftet sikkerhedsseler, smurt sæderne så man kan justere dem, koblingen og styrtøjet får lidt vedligeholdelse
og så bliver Cap modig, og vil skifte ventildækselpakningen,,,, og efter afrensning og sånt, viser det sig, at den pakning han har, passer ikke...
Så Michael og jeg må ned til den lokale reservedelspusher og købe noget flydende pakning istedet = 1 time mere... Ting går ikke så hurtigt her på Bahamas...

hjemme ved 12 tiden, får vi lige en bagel med kødet der var i overskud fra igår, og håber vi kan tage båden ned og fylde den op, så må vi sejle ud til fly'et der ligger i havet i weekenden, for vi
har aftalt at vi spiser på Tiny's iaften...
En dejlig sejltur ned til "tanken" hvor vi fylder båden op, benzinprisen er den samme som i DK, så som Dansker bliver man ikke hysterisk over det :-)
en is til drengene dæmper gemytterne, og evt mytteri er afværget !

vi giver den lidt gas hjemad, og har så lige en time eller to på land, inden vi tager ned til Tiny's, vi bliver smidt af på Sou' Side, mens Michael henter Kendra
der er nærmest stuvende fyldt her, og kommer i snak med en som jeg åbentbart også talte med sidste år, han kunne godt huske jeg havde skiftet job sidste år
og jeg kunne så fortælle ham, at jeg igen havde skiftet, forhåbentligt for sidste gang :-)

efter en drink eller to, kører vi ned til Tiny's, 10-15 min længere nede af vejen, hvor vi igen kommer i snak med de lokale inden vi deler 3 pizza'er
Drengene mener jeg spiste den ene alene, det er naturligvis falske rygter og historier !
Da vi kom hjem, huskede vi at der også var en Irish Coffie der skulle laves og drikkes, ikke dårligt!
imorgen skal vi tidligt op ( 06:30) for det er Carsten's flyvedag... så vi får ikke løbet, selvom det egentlig var planen!

Lørdag morgen, alle er oppe 6:30 !, Claus og Michael laver skramlede æg, med resterne af flødeskummen fra igår som fyld, det er slet ikke ringe !

Her er helt vindstille = masser af bugs,  man kunne sikkert læse en historie på vores ben hvis man kunne blindeskrift!

vi får kørt Carsten til "Stella Maris Airport", det er egentlig bare 2 km forholdsvis god asfalt med et par huse til imigrationen, så jeg skulle vel egentlig bare kalde det en flyveplads !
Lufthavn lyder så storslået :-)

På vej nordpå er de ved at lægge vand ned til de lokale beboere, og selv her en lørdag morgen arbejder de, en vejbane fri, så de har, lige som i USA, en vejarbejder i hver ende med et "Stop/Go" skilt,
men det er ikke altid at det er så koordineret, indimellem står der "GO" for begge retninger... så man skal lige være lidt ekstra vågen her

Hjem og proviantere, vi sejler ud til et drugdealer fly som ligger 15 miles ude for kysten her,
da Claus skulle hente båden i morges, kunne han ikke bunde på det sidste stykke, så det var ikke så nemt at få den ind

Vi har så et problem med Bartenderen, Carsten fløj jo hjem i morges, men fortalte at man starter med en skarp gaffel, og så er det bare derudaf..
så vi overlever nok :-)

en fantastisk tur, hvor vi igen møder en flok delfiner

vi sejler på lavt vand, og indimellem er det krystalklart, dybden er mellem 3 og 10 fod, og det er højvande lige nu !!
men vandet er på vej ud, det opdagede vi da vi kom ud til vraget, vi kunne overhovedet ikke svømme i vandet, strømmen var simpelthen for stærk
her sejler vi lige henover flyet, der lå på ca 6 fods dybde..

efter lidt tid finder vi et område hvor vi kunne bunde, og jeg kunne holde en søstjerne for første gang

flere situationsbilleder

vi er hjemme ved 16-tiden, og har besluttet os for at spise hjemme idag, Michael laver gør-det-selv burgere, som afsluttes med en gang terninger

Rene fanger lige solnedgangen her ved 18-tiden

Vi går igen tidligt til ro, tror ikke den nåede at blive meget mere end 21 idag...men vi fik da vidst fikset den kaffemaskine der var ½-defekt
den tester vi imorgen, da den lige skal tørre efter en grundig afvaskning..

Søndag, den sidste hele feriedag, imorgen er det rejsedag, der når vi ikke noget andet end den obligatoriske Conc Salad på Max's Conch bar, den ligger tæt på den anden lufthavn på øen
som vi skal ud af.
Idag kommer Jason, Capt. og Les, så sejler vi nordpå, der skulle være en ø der er ret flot og uspoleret og vejret er lige perfekt til sådan en tur
Kaffemaskine-reperationen fra igår gik vidst fint, nu har den da lavet 5 kopper uden ballade!
vi får lidt god morgenmad som sædvanligt, men jeg får lige tygget lidt skævt på en af morgenbrødene, og så faldt min tand ud igen, godt det er imorgen man skal hjem..
så tandlægen må lime den fast igen, nu har den jo også holdt i 6-8 måneder !
Capt er her lidt i 10, og lidt efter kommer Jason, Les kommer ikke, så vi er 6 tosser der sejler ud, Jason mener dog ikke at vi kan nå hele vejen til Conception, som ø'en hedder
så det må blive en anden gang..
vi lister stille ud, men inden der er gået 4 min, har Jason skruet lidt op for farten :-)
fantastisk vejr, og vi bliver mere og mere solbrændte/solskoldede så Rene og Jeg smører lidt mere solfaktor 50 på vores smækre kroppe !
fin tur op til den nordlige ende af øen, til at starte med er der helt stille på vandet

Vi sejler ind i en lille bugt, hvor der ligger 2-3 forladte skibe, Capt. kravler over på den ene, og overvejer om han mon ikke skal "overtage" den..
superflot område, hvor vi også spotter et par kæmpe rokker

vi spiser medbragt mad i en hyggelige bugt, hvor der ligger et luxus hotel ( et værelse koster over $500 pr nat, og der er INTET i nærheden..)

vi forsøger at sejle lidt længere nordpå, og kommer til Christoffer Colombus' monumentet, og der viser Atlanterhavet lidt tænder, tror at nogen af bølgerne er højere end båden, så vi går retur sydpå

på vejen retur kommer vi forbi endnu en ø med grise, denne gang er der gang i dem, og de kommer styrtende ud til os, den ene orne er dog så stor og faretruende, at vi ikke tør at hoppe
i vandet, så de får bare lidt kiks fra båden af, men det er som om at de ikke kan se noget, ihvertfal er der ikke mange kiks der bliver fanget på vandet

resten af turen går skiftevis langsomt, og med gassen i bund :-)

I dag har Carol fremvisning for de nye partnere, så vi skal "være ude af huset" indtil 15-tiden, da vi kommer retur, er alt som et postkort !
her er Rene & Claus' værelse, senere opdager Michael at også hans og Sandy's værelse er pyntet, sådan liiige til en overkant, der er ikke plads til at sove for puder!
Claus og jeg tester, men vi kan ikke se noget problem..

Hjemturen idag er senere end vi plejer, så Michael og jeg når lige at løbe en tur, og jeg når en dukkert eller to inden vi kl 11:45 kører sydpå til DeadMan's Cay,

da flyet først letter 15:30 kan vi lige nå at sige farvel til Vanessa på Sou' Side, og Letta og George hos Letta's place
Jeg kører med Jason fra Sou'Side, Capt møder os på Max conch' bar

inden vi checker os ind i lufthavnen, vi kan så få en gang frokost hos Max's Conch bar,

Tusinde tak til Michael for igen at være vært for en fantastisk tur, denne gang med 2*delfiner, rockker, skibsvrag, "vilde" grise, masser af bådture og masser af grin :-)
nu går turen hjem til hverdagen igen.

vi er i Nassau efter 55 min, dvs 16:25, og indcheckningen til British Airways BA025¨åbner først 18:30, så der er lidt ventetid, godt at man nu kan få lidt drikkevarer
vi checkker ind til kl. 21:40 flyet uden problemer, og sidder nu i Lignum loungen og får lidt at spise og drikke... tror vi alle sover godt på den 9½ times flyvetur der er foran os..

Ankommer til London til tiden, og efter 30-45 min har vi fundet terminal 5 hvor vi skal flyve ud fra med BA818...vi ved ikke hvilket gatenummer vi skal til før 1 time før afgang, og da vi er her i 3½
har vi masser af tid.. vi springer dog div. vandhuller over, nogen skal på arbejde imorgen tidlig !!
Efter planen skal vi lande i CPH d 28 kl. 17:30..